Tuesday, February 5, 2013

Low Class, low classlah, janji hati suka


Bulan lepas saya pergi Lab atau kalau biasa-biasa kita kata kursus aje. Apapasal nak tukar Lab-lablah pula, tak taulah. Tapi input yang didapat dari segi kemahiran pembentang taklimat, disokong pula oleh data dan seni  visual IT yang digabungkan dengan harmoni sekali,(siap dengan grafik-grafik, graf-graf yang ber warna-warni  yang menarik perhatian, memang macam professional asuk rencana Wallstreet journal,  jah ), jadi memang tak salahlah, taklimat/kursus bajet tempoh hari dipanggil LAB.

Bukan saya sahaja, tapi saya kira semua orang terpaku dengan kepetahan pembentang taklimat yang merupakan Penolong Ketua Pengarah  pada hari itu. Wow memang memukau. World class he he he…ke aku aje yang prasan.

Ntahlah sepanjang saya kerja dalam gomen ni, saya lebih slot taklimat/kursus yang penceramah-penceramah yang memukau. Memang ada gak penceramah-penceramah yang asal boleh aje, tapi orang kata yang memukau itu memadamkan yang biasa-biasa, asal boleh sahaja itu. Jadi di situlah persepsi saya tentang pemerintah yang ada, dibentuk dan sukar diubah.

Ko bawalah cerita dari Jerman, Turki, Mesir, apa-apalah yang ko rasa lebih baik dari Malaysia, saya tetap akan kata so far apa yang depan mata aku taklah seteruk mana, pun. So, apa aku gatal garit yang menyahut ko punya seruan,kan? Apa aku nak sakit-sakit hati, jelous dengan cerita ko. Aku rasa ko yang jeles, meluat dan sakit hati dengan kami tuh…he he he.

Memang pengalaman saya belajar di university yang majoritinya bukan Melayu, saya dapat tengok budak-budak bangsa lain memang lagi hebat, lagi keras kerjanya dari Malay. Memang kalau ikut merit, kami orang Melayu ni tak layak dapat peranan, jawatan, tugasan seperti yang kami dapat pada hari ini. Kadang-kadang saya tertanya juga. Apalah istimewanya kami ini, ya Allah hingga orang yang lebih bijak, lebih berdisiplin, lebih rajin, tak dapat perintah Negara ni, tapi ko beri limpah kurnia amanah pada kami yang orang kata sebagai bangsa yang  bodoh,lembab,  pemalas, banyak penyakit hati, tikam-menikam dari belakang, cantas-mencantas, kaki makan rahsuah ini? Low class??? Tak ada kelas???

Tuhan tak akan jawab pertanyaan saya, tapi saya fikir, despite segala usaha, kerajinan, kaum, bangsa lain, ketinggian darjah IQ mereka, keindahan, kekacakan, kecomelan  rupa-paras fizikal, mereka. Allah memilih kami yang biasa-biasa aje ni kerana itulah yang terbaik untuk kita semua buat masa ini. Jadi pada kamu yang masih belum terpilih-pilih lagi tu, selagi belum terpilih, redho, dan sabar sahaja dengan segala benda tindak-tanduk, gelagat, cara urustadbir kami yang kamu rasa sangat geram, lagi bako darah itu  ye. 

Janganlah mengugut-ugut nak bakar-bakar itu, bakar ini. Tentu kamu tak mau pada masa hadapan nanti anak cucu kamu malu nak ngaku kamu tu moyang mereka sebab sikap ganas lagi tak bertamadun kamu itu.
Apa?Ugut see you in court? Pun rasanya kalu asyik ngugut aje, tapi akhlak, pencapaian akademik kamu tidak sehebat/setinggi mana pun, lelama orang akan naik meluat juga.

Kita tak suka diugut-ugut, dipsiko-psiko, walau ugutan, psikowan itu is for our own benefit, untuk bangsa kamu juga agar lebih gemilang cemerlang terbilang di masa hadapan. Tak terpandang, tak terbilang, tak terkenal pun tak apa, asal hati rasa senang dan tenang. Please ignore ayat kedua dalam para ini. Ini hanya khas untuk bujangan senang macam saya. For you guys yang sudah berpunya, beranak-pinak...anggaplah ugutan itu sebahagian dari buah kasih/cinta dari yang tersayang. 

No comments: