Friday, October 19, 2012

sometimes, absurdity attracts


“The idea of Malaysia was built upon goodwill and mutual trust among different communities spanning distinct racial groups with separate religious beliefs”
(The late Fuad Stephen in front of the Oath Stone)

Orang kata orang kew ni sebelah kaki dia dah ada dalam penjara. Joke yg paling kita suka ialah antar ke Kapit. I dunno why KAPIt. ada unsur2 frinjan perhaps. he he dia kena di Kapit dulu baru dia naughty dan rajin, bersemangat, bermotivasi untuk berkerja keras mengharumkan nama AG hik hik hik. i.e. sebelah sana tu dah kira sort of "pulau jerjak" untuk kami. 

I asked on of the senior staff, "what's wrong with KAPIT (Kapit here, refering to one of AG's branch, infact AG has 3 branches in Sarawak, Sabah??? never know)" She jawab "attitude orang-orang sana" bila saya kerut2kan dahi, dia sambung "mereka memang baik sama kamu, tapi kamu tak akan pernah tau apa sebenarnya inttention/apa ada dalam hati mereka" & off course my friend pernah ke sana lawat anaknya yang bertugas di sana dan buat masa ini sedang berusaha keras membawa anak menantunya pulang ke semenanjung.

Apa ada dalam hati mereka sebenarnya? Ada kawan yang pernah mengajar di sana, apa dalam hati orang sana terhadap dia ialah nak jadikan dia menantu, takkanlah nak potong 16 untuk diberi makan pada antu palaklah pula, kan. Off-courselah bila mak kawan dapat tau, cepat-cepatlah mak kawan, kawenkan kawan dengan anak dara jiran sebelah. Bukan pasal takut anaknya dipotong 16, atau orang perempuan sana not good enough for her son, tapi takut, diri sendiri merana sakit rindu kat anak-cucu. Zaman tu manalah ada FB, ada air asia, kan.

Sometimes when we talk about Sabah, Sarawak including Berunai(hah Berunai yang almost 100% muslim tu pooon), we talk as if they want to catch our anak dara untuk di beri makan sama hantu. Kalu kat berunai nak jadikan gundik orang kayalah pula. As if  the blood of semanjung virgin is the most deliiiiiiciouus thing (sort after) for their what ever hidden black agenda against us,lah. Not so much against us actually, more of making them stronger, more powerful etc etc, like Badanglah gitu agaknya. Ini saya yang kata, orang lain saya tak tau, sebab saya tak pernah anggap mereka lain macam lainnya Cina dan India. Ya ya ya call me rasist, saya suka :)

I tell u wat I have macam2 cerita "hantu/absurd" pasal orang sana...the only way to know betul atau tidak ialah datang dan menetap di sana dan menyaksikan sendiri benda-benda/upacara ngeri yang disampaikan orang kepada saya.

No comments: