Friday, August 10, 2012

Moving on with life (part 1)


Ini cerita yang sangat lama…cerita masa lalu, masa zaman tengah naik, masa zaman secara psikology-biologynya manusia lelaki perempuang mau cari pasangan dan membiakkan zuriat Adam di muka bumi.

Zaman musim bunga-bunga cinta. Saya tidak terlalu memikirkan sangat hal ini sebab selalunya taste saya sangat tinggi dan orang yang saya gila-gilakan itu memang  saya kompemlah mesti kalu saya nyatakan isi hati saya, pasti dia kata saya gila. Well, idaklah saya ini teruk sangat, cuma saya seorang yang terkenal dengan kaki usrah, sentiasa tergila-gilakan mana-mana mamat yang menjadi umpat-keji geng-usrah kita. Hik hik hik hik…

Oklah enuf about usrah, masa pun berlalu, mamat pujaan hati saya pun dah pergi ntah ke mana, saya stuck dengan kawan-kawan bikin tahun pertama di Shah Alam. Sebab asyik termimpi-mimpi mamat yang jauh di England, saya tidak begitu pandang akan mamat-mamat yang ada di sekeliling saya, sehinggalah satu hari ada mamat selekeh ni macam cuba nak dekat-dekat dengan saya. Slekeh-slekeh dia pun kalau balik, mintak kerja kat JKR, pegawai juga tuh. Dah jadi pegawai slekeh pun hilanglah, kan.

Saya pun tak terlalu fikir sangat, kira oklah bolehla. Janji dia tak berapa islamik sangat, tak berapa gian bercakap pasal Palastine, tak marah sangat dapat pinjaman instead of biasiswa sampai nak tumbang-tumbang kerjaan yang sponser dia ke UK tu, saya ok aje.

Until one day, ada kawan perempuan datang dan cerita-cerita pasal mamat bakal pegawai JKR saya itu. Yeap saya rasa sangat terpempan dan terkedu. Dengan masalah deadline, kurang tidur dan dan 1001 satu masalah, saya pun TUMBANG and that is the first time saya dapat tau saya ini mengidap penyakit mental.

Tapi orang kata, cerita orang “jatuh” dari tempat tinggi bukanlah apa sangat, cerita yang paling penting dalam riwayat hidup kita ialah bagai mana mau bangkit dari kejatuhan.

Apa cerita yang bikin saya terlentang tu…well cerita biasa. Kalau saya dengar cerita itu hari ini mungkin saya tak berapa kisah sangat, pun. Sebenarnya dia (mamat tu sendiri) pernah cakap pasal melancap dan main sabun, sabun paling best dibuat melancap ialah sabun buku “super BUSA”. Yup sabun super Busa, dulu memang ada sabun tu, dibalut dengan kertas hijau. Merupakan pesaing senget sabun FAB buku. Dia kata budak-budak lelaki kata, yang dia tak cerita dia, dialah budak tu.

No comments: