Friday, May 4, 2012

Yang penting, kita REDHA


Sepatutnya saya ke kenduri kawin jiran adik ipar jiran kami di Serkam, tapi bila mak sebut nak balik Muar, eish saya terus malas nak ikutlah. Saya cakaplah saya baru bangun tidur dan bila mak kata dia ok bule tunggu, saya cakap pula saya baru letak baju dalam mesin basuh. He he he alasan, alasan, alasan. Kalu dia tak cakap dia mau pergi Muar, pasti saya akan terkedek-kedek mandi dan zup terus pergi. Saya bersiap memang tak lama sebab semua baju semua sudah siap bergosok dan bergantungan dalam almari. Yang sebenarnya saya sudah lama bangun, sudah masak cuma belum mop lantai dan mandi aje Baju dalam mesin dah separuh jalan berpusing, sebelum disidai ke ampaian.

Oklah lupakan pasal pergi Muar, kita sambung dengan cerita ustaz meroyan tadi. Cerita hari Jumaat saya, semalam. Sebenarnya saya indak sedikit pun rasa mau memprovokasi perasaan kawanku ahlul PAS yang tegar dengan “menyerang” ustaz.  Sebenarnya ceritanya begini:-

Pagi-pagi mai kerja, kawan sudah panggil-panggil ajak tonton video bersih di youtube. Kami masuk office pukul 7.30, dan kebiasaannya, 7.20-7.25 masing-masing memang dah tecongok di office, dan seperti biasa ofis kami waktu tak rasmi pejabat memang tidak ada sekatan, internet, jadi bulelah tengok apa yang tak bule tengok masa office hour. Saya malas nak layan sebab memang saya dah tau pun apa ke rope benda yang dia tak tengok, saya tak mau tengok dan cakap macam ini “hey perdebatan kita macam ko nak ngajak Kristian masuk Islam. Lepas penat-penat gaduh, last-last  cakap macam ini, eh Kristian itu ahli kitab, kita bule kawen” dan saya berjoget-joget, berpusing-pusing macam anak setan sebelum berlalu pergi.

Sewaktu makan tengah-hari yang ditaja selepas membaca yassin, walau saya tak turun baca sebab kunun nak tunggu pembekal datang ambil cek bayaran, sebab saya masuk lambat dan tempat makan dah penuh dan ntah macam mana kerusi dekat dia kawan bergaduh saya aje yang kosong, saya pun menempellah di situ. Sambil tersengeh-sengeh macam kerang terlebih busuk, langsung tak bagi salam saya pun cakap “apa, ko tak suruh CC aje tengok video tuh, aku dah tengok dah”.

Kebetulan ada ketua kerani atau singkatnya CC,  bulehla jadi referee,

Saya malas nak straight to the point saya guna sahaja anologi begini, yang memang berlaku dalam hidup saya pun. Saya cakap yang ringkasnya begini, “CC satu ketika dulu, saya ada adik sepupu yang memang tak nak jadi ustaz, dahlah dia tak nak jadi ustaz, kawen dengan ustazah pun dia indak mau. Dia nak kawen dengan penolong undang-undang L27 aje yang berkelulusan setakat diploma undang-undang UiTM, sedangkan calon ustazah pilihan keluarga merupakan seorang guru J-Qaf DG41 yang punya Ijazah kepujian Pengajian Islam dari Universiti Malaya. Saya berpendirian kalu kita terlalu memburuk-burukkan si L27 ini dan menjulang-julang si Ustazah GD41, kemungkinan makin dia sayang lagi sama si L27 tak sedar diri ini dan satu hari kalau terlalu dicaci-cerca di L27,  dia tak balik langsung nanti itu memang ada, ada baiknya kita redha sahaja dengan pilihan hatinya”

Saya cakap lagi “saya tau kecenderungan politik tidak boleh disamakan dengan kecenderungan cinta dan pilihan kerjaya,  tapi kalu kita terlalu memburuk-burukkan kem yang kawan kita cenderung sedangkan kem yang kita julang itu pun tidaklah perfect sangat, lagi orang tu kuat dengan kecenderungan dia adalah, kan”

Saya bagi lagi contoh “saya suka Ramli Sarip, Ramli MS (saya nak sebut Henry Golding, tapi karang CC pula tak kenal sapa Henry Golding), dan si xxx ni suruh saya suka juga ustaz Don. Ko katalah si Abang Ram haku tu macam-macam dengan harapan aku mgubah kiblat ke ustaz Don…memang tak akan jalan punya. Lagi makin saya sayang kat Abang Ram saya adalah, bukannya saya tak tau abang Ram saya tu takkan boleh sampai ke makam Ustaz Don, tapi dah suka. Iyakan ajelah cakap saya ini.”  

Eh ada plak tu kawan lain menyampuk dan menyokong saya, “betul tu. Orang dah suka, lagi kita kutuk, memang akan jadi makin sayang” dan CC cakap, “anak saya, bukannya ada kerja pun tapi pensyarah university dah minat” sambil tersenyum-senyum. Dan cerita ustaz meroyan pun keluarlah he he he….

Dan lagi sekali gambar dan komennya memang tak ada kene-mengena dengan tulisan di atas. 


Kak Sham (Shamsidar) dipetik sebagai berkata, "I tak kisah, yang penting I bahagia"  Kak Sham kool, tapi orang lain plak yang HOT. Looking at the picture, I wonder satu je "Mana sudah  pigi itu  jubah muslimat PAS".

No comments: