Friday, March 30, 2012

Bos, Siyal???


Tulisan saya sebelum ini mungkin bias/prejudis. Atau saya terdorong membodek bos sebab dia bos saya  Bukan juga tulis pasal nak menghentam, menyindir sesiapa, saya hanya bercerita. Pasal apa dua ni tak ngam saya kurang periksa, sapa mula dulu, pun saya tak tahu, sebab benda ini berlaku tika saya bercuti. Masa tu saya rasa macam ada tension berbahang-bahang, berapi-api di pejabat saya tertanya-tanya, sebab yeah masa tu kita memang termakan, iya betul ka bos ini jenis bos pembawa siyal.

Saya takut satu aje, bila teba-teba, bila Alor Gajah pintas Jasin, orang kata TULAH, ambik balik staff gila  Alor Gajah, tuh. Orang Alor Gajah sendiri tak mau dia, kita plak kutip, tak takut siyal ka. Saya masa dia sebut siyal, siyal, saya memang betul-betul terasa yang disebut-sebut siyal-siyal  itu saya. Lepas dia cakap, bila semua orang dah tak ada, saya memberanikan diri cakap yang kalau dia rasa saya bawa siyal, berbincanglah dengan Akauntan, mungkin di tempat akauntan ada tempat yang sesuai untuk staff siyal macam saya. Saya berani cakap, sebab saya kat KL ok, kat Melaka ni aje banyak betul jadah, siyal, kedukaan yang menimpa diri saya secara bertimpa-timpa. Dia terkejut dan bersungguh-sungguh kata, “tak, ko memang baik”. Saya pun sok-sek-sok-seklah sapa tu yang siyal, kan. Sapa lagi boslah. Memang betullah agaknya tu, mana dia pergi kes ponteng skola, kes disiplin pelajar naik mencanak-canak, dan semua warga skola panas bontot dan berbahang-bahang rasa macam duduk dalam neraka. Tapi they alls, cakap jangan masuk sangat fikir pasal siyal ini sebab yang mengata siyal itu pulak kaki putar yang licik, pandai cari kambing hitam, pandai cuci tangan, lepas tangan. Biar gajah-dengan gajah berlaga, kita kancil cepat-cepat lari jauh-jauh.

So kompen eh, kalu la ni ada yang terasa perit dan panas berkerja di opis itu, memang bukan pasal saya. Kadang tu memang terasa ada bahang, tension di kalangan pegawai dan penyelia lelaki. Kalau mereka bercakap tu, eish macam rasa panas berapi aje rasanya. Saya ini over sensitive agaknyalah tu….Susah mau cakap, kita orang perempuan ni jangan terkejut kalau kita ni memang ada yang suka kalau bos HERO itu patriarch feudal kuno, liberal-liberal sharing-sharing, power persamaan gender-lelaki-perempuan pun, kadang macam rasa kerja dengan pondan pula, aku ka bos, ko yang bos? Tapi orang lelaki kita tak taulah. Kadang itu memanglah orang kata, bila seseorang itu rasa dia lebih tinggi dari segi IQ dari yang dia tak berkenan tu, dia mudah lupa yang dia tak berkenan tu, ada lebihnya dari segi lainlah pula.

Masalah bos ini, dia jenis fire orang depan-depan. Yang kes pemula siyalan tu, saya tak taulah sapa fire, sapa dulu, seperti yang saya katakan tadi benda tu berlaku masa saya bercuti separuh gaji, belajar di MMU. Kalau dalam bab fire mengfire, orang yang mula-mula dia fire, sayalah. Saya gemuk, perempuan semua mesti pandai cantik-cantik. Kalau nak ikut kecik hati, dia siap bule cakap, "kalau takdir ko tu bini no 2 , mana ko pergi pun ko tetap no 2 jugak" Macam mana dia bule tau future yang saya sendiri pun tak pernah tau. Mungkin ada ada cap tanda mohor kat dahi ini yang orang pandai-pandai ilmu makrifat boleh baca saya ni NO 2.

Saya anggap itu teguran dan gurauan, langsung tak ambil hati, orang lain kita tak tau, apatah lagi kalau orang itu kalu kalah dari segi, IQ, menang pula dari segi berbicara dengan bahasa melayu yang sedap dan betul struktur dan tatabahasanya dan sokongan staff lain yang ada sipi-sipi kena fire kiri-kanan. Orang pangkat rendah, macai macam saya, memang ko boleh maki-hamun, sesuka hati. Kita memang tak berminat nak cari pasal dengan bos sendiri. tapi kalau orang tu sama sekolah tinggi, bos must think that he have wat it takes to cakap lepas-lepas dan tak kisah hidup ada musuh, dan tak takut hidupnya jika ada yang membenci. Lagi pun kita orang kerajaan, masa ada pangkatlah ada orang suka, ada orang benci, bila dah pencen semua tu dah tak ada dah, jadi apa dia nak risau kalau orang tak suka dia, pun, kan.

 Apapun sama ada betul atau tidak siyalnya bos ini kita tunggu 2, 3 tahun lagi, sebab jelmaan siyal yang paling kita senang nak ukur ialah dari segi prestasi peperiksaan umum UPSR, PMR dan SPM. Dan harapnya masa itu saya sudah berada jauh dari Daerah Jasin.

No comments: