Tuesday, March 13, 2012

Batal

ya ya entri terdahulu saya tulis nak cerita pasal Taubat, rasa batal ajelah...kalu minat beli ajelah buku taubat yang berlambak-lambak di pasaran. Lagi pun abang cikgu kita(bukan cikgu kita, kita panggil abang cikgulah pula. Bukan, tapi tu memang abang cikgu kita sendiri. Cikgu kita tu ada ramai abang tau. Adik beradik dia ramai.) dah bagi tazkirah, memang mengumpat, bergossip tu indak baik. Dia tulis dekat wall dia, kan kalau kita mengata orang sekali, hah orang buleh kata kita 10 kali. Orang kata kita kita tak suka, tapi kita kata orang bulehlah pula,kan. Ayat yang akhir tu saya tambah sendiri.Cuba banyangkan one day artis sendiri kutuk kita...dia kata-kata kita katak bawah tempurung macam lagu "Aku maafkan Kamu" tu, hah itu jam apa rasa ko?

Ok, now, kita tengok apa aktiviti yang boleh kita buat bagi mengurangkan bercakap. Kalau saidina Abu Bakar R.A. cikgu saya kata, bapa Saidatina Aaisyah R.A ini bubuh batu aje dalam mulut baginda, nak cakap baru keluar batu. kita takkanlah nak buat macam itu, kan, kita orang perempuan ini bolehlah buat benda dalam gambar ini untuk meralitkan kita dari bercakap banyak sangat.


Ini namanya Pinwheel Treat oleh Della Bieber. Pattern ini boleh didapati percuma di  Free-crochet.com




Yang ini pula saya bikin lama dulu masa nak khatam Quran, lama dah berkurun gitu, tapi masih cantik dan masih dalam berkeadaan baik.  Pattern dia mak saya photostat dari buku kawan dia, mana pattern pun dah hilang. Zaman-zaman 80'an pattern ini memang nak kata semua rumah ada pattern ini. 

No comments: