Saturday, October 1, 2011

Update on Esei Hari Q


Kawan tanya apa status esei hari Q saya? Saya jawab waitla until I get my ACCA ka, CIMA ka, MACPA ka. i.e a profesional qualification he he he. Terukkan.

Kawan cakap lagi agar saya rendahkan topic perbincangan, pilih tulis yang simple-simple aje, tulis kreatif, fictional. Kawan mau sangat kalu tulisan saya cepat-cepat dipublishlah tu. I got 2 option here , but I think pula no need to hurry-hurry dan no need to down-grade-down-grade. No need or I malas, ambitious… perhaps. Kalu nak dikenali sebagai penulis pun biarlah orang kata kena dengan imej saya. Kalu ada rezki adalah tu, kalu tak sempat, mana tau lepas-lepas ni ada orang masuk meminang dan lepas tu dah sibuk dengan anak plak, maknanya tak adalah tu rezkinya nak rasa duit royalty hasil menulislah tu.

Iyalah, kalu  tulis tu, tulis kreatif frinjan apa bikin? Memalukan, menjatuhkan maruah orang lain plak yang berpakaian sama macam saya. Bila pula saya fikir pasal orang lain nih? Dah lama, saya memang diasuh emak agar mendahulukan, menjaga hati orang banyak. Kalu bikin apa-apa, jangan sampai menyinggung hati dan perasaan orang lain. Dan semoleknya orang perempuan ni jangan sangat diexpose-expose sangat.

Ayah (paklong) pula memang tak pernah setuju kalu saya mau jadi pemikir. Ntah tak tau kenapa. Mungkin disebabkan saya pernah sakit,  walau ada orang yang sakit macam saya dah dapat anugerah nobel.  Bukan sebab itu rasanya sebab ayah selalu percayakan kebolehan saya, tapi hal fikir-memikir ini, ayah mungkin rasa kita orang perempuan bukan dilahirkan untuk berfikir. Jika perempuan mula berfikir, hancurlah dunia ini. Sebenarnya saya fikir macam itu juga dululah.

When my cikgu suruh saya berblog saya sangat hairan. Sungguh. Sebab saya selalu terlupa yang dia itu cikgu. Cikgu yang mengerti, perempuan lelaki semua ok aje, dalam dunia akademia, lelaki perempuan tak ada bezanya. Perempuan memang boleh berfikir dan saya percaya jika kami fokus, tidak disibukkan dengan emosi, pemikiran kami boleh sejernih pemikiran orang lelaki.

When I always see my cikgu persis macam ayah, yang garang, lazer maut sampai bule masuk ICU kalu dia mula menceceh sebab tak puas hati, tapi penyanyang, I see the different in them. My cikgu percayakan perempuan, my ayah tak percaya sama perempuan. Maksud saya percayakan perempuan itu, perempuan bule berfikir dan menulis.

Ayah percaya ketinggian darjat perempuan terletak padah usaha/urusan/tanggungjawab lelaki, sedangkan cikgu saya percaya, perempuan itu sendirilah yang menetapkan darjatnya, tinggi atau rendah. Bukan faktor campur tangan kuasa yang ada pada lelaki. Orang lelaki/ penguasa boleh buat apa saja,  hudud ka, burkha ka, cawat besi ka, apa ka, demi menjaga maruah orang perempuan, tapi kalau dia dah nak ikutkan hati dan perasaan nak jadi pelacur, pelacurlah dia. Dan lelaki bukan tuhan yang ada kuasa untuk menentukan untung nasib seorang wanita.

No comments: