Monday, October 17, 2011

Kecik besar tak kisah, janji selamat


One of the subjek yang saya suka tapi tak score ialah Management Accounting II, the only account paper yang saya dapat B. Salah saya juga tak serius dalam assingment dan tak banyak buat latih tubi. The only paper yang saya sampai hari ini saya rasa ralat sesangat sebab tak dapat A. A- pun tak sangkut. Eish…

But I learn something that I think worth to pen down in this blog. It about pricing, to increase production/ to make or to buy option. It is about analysing the access capacity in a decision making. Nampak simple aje stepnya, tapi pengetahuan yang simple ini sangat bernilai dan kalu tak dianalisa dengan betul, boleh menyebabkan satu-satu business itu gulung tikar.

Ada diselitkan cerita yang saya nak tulis dalam versi kefahaman saya…ia kisah Wallmart yang membunuh usahawan-usahawan kecil. Kisahnya begini. Wallmart akan iklan tender nak beli itu dan ini dalam dalam quatiti yang banyak dan bagi pembekal kecil yang menang tender, akan cakap wah bagus, aku tak payah cari pelanggan lain, cukup dengan wallmart satu ini. Malangnya mereka tidak membuat analisa “acess capacity” ini sebelum menandatangani apa-apa kontrak/perjanjian yang menyusul selepas itu.

Disebabkan itu mereka terperangkap sebab tidak dapat membekalkan barangan dengan quatiti yang dijanjikan, wallmart kata…ok selama sekian-sekian bulan ko tak dapat bekalkan barang itu sebanyak yang aku mau, aku tak akan bayar satu sen pun kat engkau. Wallmart kejam??? Memanglah tak berhati perut, sebab Wallmart ni dia bukan manusia, dia adalah satu entiti yang dilahirkan dari hasil kaedah-keadah perundangan yang tertentu. Dia mana ada hati dan perasaan dan maaf-maaf, aku bayar sparuh eh kat ko, kita pejam mata ajelah apa yang kita dah janji dulu.

Tak de separuh-separuh, nyawa-nyawa ikan pun tak de, jerut terus. Strick ikut apa dia janji. Ko tak dapat bekalkan barang dalam kuantiti yang ko janji, ko tanggunglah akibatnya…Nasib baikla benda ni deal kafir sama kafir dan berlaku di Amerika, kalau kafir sama Islam, berlaku di Malaysia pula, hai tak ka jadi isu hangat lagi boleh dipolitikkan. Sapa salah, salah usahawan itulah yang tak mengkaji kekuatan diri sebelum menerima apa-apa tawaran dari the big boys. Kita nak kata Wallmart ni pun satu tak ada perikemanusia ka, dah kena giliskan kemanusiaan Wallmart??? Kan saya dah kata Wallmart tu bukannya orang dia mana ada hati dan perasaan.

The moral of the story before u accept the offer from the big boys, analyse yourself first. Boleh tak aku ni. Aku masih ada access capacity tak? It is better to run small and safely reach the destination then to be big, but drop dead before you reach the finishing line.

No comments: