Friday, October 21, 2011

Jangan sampai orang kata kita ni "buek habeh boreh iyoooo"


Saya sangat tertarik dengan artikel yang saya baca siang tadi dalam utusan. Ntah siapa dia pengarang, siapa pula intelek yang disebut-sebut dalam artikel itu saya tidaklah mencatatnya agar saya boleh tulis di sini. Tak ingat tak kisahlah, saya tulis balik apa yang saya sangat suka tentang artikel itu di sini.

Ia pasal sains dan sainstis. Menurut artikel itu dalam awal-awal kecemerlangan Eropah, sains sudah jadi macam agama baru. Sains juga tanpa etika telah juga bawa banyak bencana. Di Eropah, saintis yang ‘jahat-jahat’ telah ditegur oleh ahli agama.  Di sini ntah. Menurut penulis belumlah lagi sampai orang tidak menghormati dan memandang serong akan kerja saintis ini. Kita tidak ambil peduli pun apa yang saintis buat. Kita berbaik sangka dengan saintis. Bahkan di sini kami sangat menghormati kepakaran yang ada pada seorang saintis. Sebab saintis diperlukan untuk menjawab dan menangani isu-isu terkini seperti bio teknologi dalam bidang pertanian dan penternakan, penentuan produk makan halal dan macam-macam lagilahkan masalah yang perlu diselesaikan oleh seorang saintis.

Ok kita tinggalkan pasal dunia sains, mari kita cerita pasal dunia kewangan, perakaunan dan perniagaan. Ya yang ini tak macam yang tadi, yang ini memang orang suka menegur. Aduh aduh aduh. Macam semua yang kami bikin semua tak betul. Memang depressinglahkan.  Yang menegur itu macam mak datuk ai macam dia lebih pandai dan lebih tahu saja lagaknya.

Contoh, kalau ada satu orang bisnessman Malaysia yang bikin business venture yang kita kata wah bagusnya alhamdullillah. Satu masalah umat manusia berjaya diselesaikan oleh orang Islam. Amin. Katakanlah perniagaan itu ada hubung kait dengan membekal makanan. Katalah beras atau kelapa sawit. Ahli perniagaan ini buka sawah ka, buka ladang ka di..., aha, katalah di Kemboja, atau Sumatera. Kita rasa seronok.

Ada orang yang sudah menanggapi yang ahli perniaggaan ini akan merampas tanah penduduk atau meneroka tanah secara haram. Dan mungkin juga dalam proses penerokaan tersebut, ahli perniagaan tadi mungkin telah membakar hutan, dan seterusnya menghasilkan jerubu yang menyusahkan kita seperti mana yang terjadi di Indonesia satu ketika dulu. Jerubunya terbang hingga ke mari. Alangkah sedihnya jika yang membuat kerja ini adalah ahli perniagaan beragama Islam.

Nah, disitulah letaknya teguran jika apa yang kita lakukan melanggar etika dan adab. Sepatutnya kita orang Islam tidak bersikap demikian.  Sepatutnya ahli perniagaan Islam perlu lebih beretika dan beradab. Ini mengingatkan saya untuk lebih berhati-hati dalam menekuni bidang  yang sangat saya suka ini. Mengira duit orang dan membelanjakan duit orang.

Iya saya sangat suka itu. Walau saya langsung satu sen pun tak dapat apa-apa. Tiap-tiap hari saya berbelanja. Bayar itu dan bayar ini. Wah seronoknya. Saya mengisafi diri, jika saya tidak beretika, hmmm satu hari mungkin orang lain akan tidak menghormati  dan memandang serong akan mereka yang terlibat dalam kerja kira-mengira, rekod-merekod duit orang ini.

Iya saya sangat sayangkan kerjaya ini dan saya tidak mau lihat satu ketika nanti orang akan mengejek-ejek kami “alahai korang nih, buek habish boreh iyooo, baik aku kira duit aku sendiri. Kalau tak undang-undang menetapkan yang korang ni mesti ada, korang ni memang patut balik kampung ya tanam jagung ya”

Saya memang tak boleh betulkan ahli-ahli perniagaan yang rakus dan suka merampas hak orang lain dan merosakkan alam, tapi saya boleh baiki diri sendiri agar saya pun tak jadi gila duit, sampai sanggup buat apa saja demi duit.

No comments: