Thursday, October 27, 2011

Gossip sekerat jalan


Orang kata??? Persepsi orang??? Ntah. Persepsi orang, Kapitalis ini adalah golongan yang tak beretika. Yang penting duit. Memang banyak contohlah gitu. Kita ada Enron, kita apa eh…lupalah Exxon. Dalam kita ada Exxon, kita ada Johnson.  Exxon memang teruk. Perbuatan “top management” menyepi diri menyebabkan kerosakkan alam yang dahsyat di Alaska. Dan Exxon telah dihukum oleh orang-orang cinta alam. Sama ada Exxon telah pulih, tak tahulah saya.

Manakala Johnson, mereka bertindak bijak dan kita waima orang kata yahudi lahanatz, yahudi itu, ini, tetap ia kalau jenapa Johnson bergantayangan di kaca tv, langsung tidak terbayang di cepu minda imejan-imejan hodoh keganasan di Palestine walhal kita acapkali diberitahu, Johnson ada menyumbang dana kepada gerakan Zionisme ini. Yang bagi derma kat Zionist tu Encik dan Puan Johson, Johnson & Johnson dan kedua pasangan tadi bukan entity yang sama.

Kalau kita nak kata semua kapitalis tidak beretika, ada kapitalis yang memang menjaga hal-hal kebaikkan, atau mereka panggil good governance, social resposibility ini agar nampak di mata umum, diterima umum yang mereka ini caring dan gentle.

Ok berbalik pasal etika, katalah semua kapitalis ni jahat, opportunist, merosakkan alam lepas tu buat derk macam Exxon tadi, etika ni sebenarnya kata Pensyarah Management Accounting II saya, bermula dari rumah.

Well apa sibuk-sibuk pasal etika ini? He he he…kalu di rumah tak ada etika, sampai manapun tak akan beretika. Betulka macam itu wallualam. Tulisan saya seterusnya mungkin bias dan tak boleh pakai. Jahat lagi menghasut, ah tapi peduli apa haku. Mari kita tulis cerita kita. Kira sapa-sapa blajar journalism, akan kata saya ini tak beretikalah tuuuu...

Ini gossip/fitna/bohong/membunuh kerekter, pasal ada satu entity di Malaysia inilah. Ya entity yang kununlah mula-mula ianya muncul, kunun memperjuangkan hak kebebasan bersuara, mengimbangi dosa-dosa kewartawan yang dibikin oleh wartawan-wartawan Utusan Melayu dan yang sewaktu dengannya.

Mainstream media dulu-dulu masa UMNO kuat dulu, memang Meloyalah cara pelapuran mereka. Nama-mana seperti Astora Jabat memang geli kita nak baca dia tu. Membodek satu hal, melobi kita tak taulahlahkan, itu kerja balik tabir. Memang teruklah geng-geng bodek bos ini. Maka dek kerana agaknya doa-doa pembaca Utusan yang dah tak tahan dengan tulisan ampu-ampu ni, maka lahirlah penulis-penulis glemer seperti Jeff Oii yang skarang dah jadi YB, di media-media dalam internet yang lebih berani dan vocal sifat mereka lagi nampak bebas, tidak terikat  lagi mula tu nampak macam tidak ada kepentingan, tidak memperjuangkan kepentingan sesuatu pihak, hanya menceritakan sebuah cerita dengan berpaksikan kepada kejujuran yang tulus dan suci.

Cuma muthahir ini, orang kata ramai dah loya nak baca media bebas ini. Maka sebab orang dah loya, mungkin juga rating dah turun, dan ad aura-ura, cakap jahat kata UMNO/BN nak beli entity ini. Ntahlah mungkin saya kata ini fitna…yang saja diada-adakan oleh blogger-blogger pro-establishment. Tapi sejujurnya memang saya tak baca portal ini, walau kawan/ex-boyfriend wat ever you want to call itulahkan, kerja kat situ.  Saya tak sokong dia, sebab kawan ini bolehlah kata kalu dalam dunia sastera itu kawan saya ini seteru cikgu saya. Mestilah saya sokong cikgu sayakan. Sayakan penyokong no 1 cikgu saya! Sebab saya tak baca, saya tak taulah ada rasa loya ka tidak. Tak buleh nak komenlah.

Ok meh, kita gossip lagi pasal entity yang orang kata kununnya dah teruk keadaan kewangan dia… kira sekarang ini mereka dah turn to subscriber. Means dah tak ada artikel percuma lagi, kalau nak baca kena bayar. C’onla utusan Meloya korang boleh beli apa, kenapa kat internet nak freelah pula…

Oklah sampai sini dulu dah mengantuk. Rasa tak sampai hati, rasa berdosalah  pulak nak teruskan gossip ini. entah iya ntah tidaklah cerita blogger pro-establishment ini. Pepandai aje they alls nikan, bila nak masuk portal, kena bayar, mulalah buat cerita konon pendapatan pengiklanan Portal ini dah tak mampu nak sara operating cost mereka. kan kan kan... kesian pula kat kawan saya tu, karang ada tak dapat bayar gaji, so korang-korang tolonglah subscribe kat portal yang pernah mengelemerkan YB Oiii yang memang dah glemer lagi bertahap DIVA media baru ini eh, kesian kalau betul blogger Pro-UMNO tak tipu karang eish memang kesian. Korang ini fikirlah, Utusan, walau kamu kata loya, kamu beli juga, takkan nak baca berita di internet nak free juga ek..

No comments: