Monday, September 5, 2011

IMPIAN SAYA

Semakin usia bertambah, semakin rasa macam ntah-apa-apa-tah. Diburu rasa berdosa??? Ya risau. Risau kalu nanti mati masuk neraka. Yang paling merisaukan ialah masuk neraka sebab bangkrap, pahala semua dah diagih-agih kat orang lain.

Ah malas nak fikir,

Mari fikir pasal satu filem dulu-dulu yang saya tonton bersama-sama pak cik, mak cik dan mak saya semasa beraya di Kota Singa yang lepas…Cerita “Berakhirnya Sebuah Impian”

Saya ini kalu tengok TV ramai-ramai dan saya tau ada dikalangan penonton dah tonton cerita tu dulu, saya akan jadi sangat lorat, tahap annoying pun ada. Saya mau tau apa penghabisan cerita. Tapi Pak Lang, Busu dan mak saya "malas" nak layan saya yang sangat kepoh, bertanya soalan yang sama berulang-ulang kali

“apa impian dia (Yanti)”
“dia ke Jakarta mau jadi penyanyi ka?”
“nanti dia jadi penyanyi ka?”

Ya ya ya I sakit hati u bila mereka-mereka langsung tak nak layan, Lalu saya senyap sendiri, lepas habis cerita tu saya tak puas hati, sakit hati bengkek ntah macam-macam rasa yang saya rasa…saya rasa betul-betul macam orang bodoh tau! Tapi saya senyap aje dan cakap, “hai patutlah depa2 tak layan satu habuk pun soalan haku”

Iyalah judul cerita pun berakhir sebuah impian, memang mimpi ajelah. Ok kalu koranglah kan, kalu cerita itu bermula dengan Yanti yang mempunyai suara yang sangat bagus berhijrah ke kota besar, tentu ko fikir dia nak jadi penyanyikan…

Rupa-rupanya tidak, bila Irwan tanya sama Yanti, apakah impian dia…off courselah dia tak jawab direct, tapi keluarlah mamat D’lyods nyanyi

Lagu ntah Kasih sayang…Saya masih bengap lagi dan masih tak buleh terima yang Yanti ke Jakarta hanya untuk mencari (dalam bahasa mencarutnya) %^&&())@ yang ditopengkan dengan kalimah CINTA dan Kasih Sayang huk huk huk…Tak masuk akal langsungkan.

Saya tak PUAS HATIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!dengan cerita yang sangat simplistic sifatnya itu. Impian sepatutnya dijustifikasikan dengan gagasan yang besar-besar, selaras dengan bakat besar yang dimiliki Yanti, dan takdir yang menemukan Yanti dengan Irwan yang punya “networking” dalam industry menyanyi-nyayi. Anyways ada anak dara yang mai berhijarah ke bandar nak cari Jodoh ka? Simplistic betul hidup/pemikiran YANTI. Betapa saya mencemburui dia.

Kalu sebagai pengiat seni, memang simplistic betul formula “berakhirnya sebuah impian” ambil penyanyi/pelakon yang memang dah ada follower, buat cerita yang ada lagu-lagu merdu… wallah “BOX OFFICE” I bet sure filem tersebut hit giler pada zamannya dulu.

Walau macam mana lekeh dan simple pun jalan cerita felem tersebut, saya tak malu nak cakap yang saya keberatan menontonya semula, sebab saya memang terpukau dengan keunikan suara Emilia Contessa. Lain dari yang lain. Itu pasal sebenarnya saya frust sangat tu, kenapalah pembikin felem tu tak bikin Yanti tu jadi penyanyi top gituhhhh…

Namun saya sedar bahawa rasa frust saya adalah berpunca dari saya juga. Jangkaan (ekspektasi) saya tak selaras dengan jangkaan, cita rasa orang perempuan zaman 70 an dulu. Zaman mak-mak kita…zaman "belajar tinggi mana pun terceruk bawah dapur gaakkk," zaman-zaman,,,,"Impian saya iayalah mau jadi surirumah/suritani misali…"

No comments: