Friday, August 26, 2011

TUHAN ya TUHAN

Perkara yang kita paling takuti ialah masuk NERAKA. Bila semakin dewasa, banyak sungguh perkara yang kita pelajari yang boleh menjerumuskan kita ke neraka jahanam. Then we learn, is all about internal control. Control ourselves dari membuat kacau dan menyusahkan orang. Control itu, ini, control macam-macam, yang pendek kata control nafsulah. Sifat nasfu slalu maukan kebebasan.

Hari ni, sebenarnya dah lama dah, cerita ni, cuma baru hari ini aje orang sblah sini dok kecoh-kecoh pasal wanita Islam pose muka depan playboy. Namun kalu kita baca wikie, Si Sila tu bukan Islam pun. Ayahnya jah keturunan Turki, ibu dia kristian. Ayah dia tak berpegang kepada apa-apa agama.

Sila ni bikin pula statement, kata dia bogel sebab memperjuangkan hak asasi dia sebagai manusia, maklumlah katanya masa kecik family dia strict. Dia kata dia nak jadi bebas macam che Guevara. Ntahlah saya pun minat gak kat che gue ni, tapi idakla pernah saya dengar che gue ni menyarankan kepada peminat-peminatnya agar berbogel sebagai tanda yang kita minat kat dia… ha ha ha….klako, klako, klako…

Dan apa pula, kenapa pula, logiknya ye, kalu bogel itu boleh menghantar kita kedalam neraka?

Dari segi internal controlnya kita gagal mengkontrol kehendak kita. Iya macam Sila tadi, dia bogel sebab dia minat Che Guevara. Pada faham dia Che Guevara mentafsirkan kebebasan itu sebagai bebas dari kongkongan sebarang pakaian. Itu pada fikiran Silalah…. Tapi adakah kebebasan dalam benak fikiran CheGuevara sama macam yang ada dalam benak fikiran Sila?

Tak tahulah kita ek. sebab Che Gue dah mati, dah mati tak bleh jawab lagi apa-apa soklan. Kita hanya bule agak2 ajelah berbogel itulah yang che Gue suka kita buat sebagai tanda kita betul-betul minat dan sayangkan Che Gue.

Sebenarnya kalu kita suka baca pasal Tuhan, ramai orang percaya yang Tuhan mereka menuntut mereka berbogel, sebagai tanda cintakan Tuhan. Ie berbogel itu amalan spiritual sebagai mendekatkan diri dengan TUHAN.

Dan memang kalau kita bertuhankan nafsu, itulah dia yang NAFSU suka. Dan bagi kita yang bertuhankan Allah, Tuhan kita suruh kita kawal, kekang nafsu…jika sudah bertuhankan NAFSU, maka Neraka Jahanamlah yang Tuhan ALLAH akan tempatkan kita pada satu hari nanti. Wallahuaalam.

No comments: