Monday, August 22, 2011

Penjahat

(n3 bako darah, sebagai hebahan yang "aku belum mati lagi la")

Dalam FB saya saja mengacau dan menyakat-nyakat ada sorang mamat tuh, yang rajin bagi tazkirah kat wall dia. Saya jaki? Nak kata jaki, maybelah. Bukanka sejak 2 menjak ni saya memang jaki dengan orang-orang macam tu he he he… no no no no, saya cuma testing jah to see apa respond dia.

Cite dia macam ni, dia pi roya’la… la ni kat Peranchis, Islam dah kentutkan Kristian. Imaginasi dia? Ntah kita pun tak tau, tapi kita semua tau bila Soviet tumbang, wah kemain lagi orang-orang Islam kat sana, sejuk-sejuk, atas ais pun depa pi sembahyang.

Saya branganlah kan, kalu migrate as a housewifela, (kalu migrate kalu me, sebagai penjawat awam yang serve opis-opis kita kat sana memang tak done nak bikin kerja lainlahkan), ni nak roya’ kalu orang perempuan Melayu yang macam saya migrate kat sana, ngajo baca iqra’ ajar sembahyang, bule jadi ustazah agaknya he he he …

Orang kata kalu ada orang perempuan macam saya, yang ikut husband pi serve opis kita kat Negara Barat, ambillah peluang ini untuk meningkatkan syiar Islam, jika kalu dah dalam Negara sendiri nak cakap pasal Islam pun sangat susah. Susah bukan pasai sekatan kerajaan, tapi oghang kita ni, kita kena taraf artis, baru cakap laku… Depa suka dengar cerita Islam, nabi Muhammad macam Jesus. Nabi Muhammad dah mati, mana bule datang balik selamatkan kita semua.

Depa suka dengar pahlawan Islam menang perang, bla…bla..bla…kalu hang nak dok cerita nak jadi orang Islam kena usaha kuat, kuat belajar, kuat, kerja depa tak suka, tapi kalu cerita pasai mistik-mistik, ada kuda terbanglah, ada pahlawan kuda langitlah akan mari dok turun jihad bersama, nanti tak tau bila, memang depa suka.

Hang pa pi dok tunggula kuda langit hangpa tu.

Ok bebalik pasai jakian kepada sahabat FB saya. Pasal Islam yang semakin dapat sambutan di Barat. Saya cakaplah balik, kalu kat sini Kristian dapat sambutan, kat sana Islam dapat sambutan, to play safe kita migrate jelah. Saya acah ajelah.

Bagi saya ni mana-mana pun sama. Tapi kalu ada anak tu, dapat orang rumah plak yang memang layak kerja kat Negara-negara maju, eish memang patut, memang kalu kita takut anak-anak kita orang kristian rosakkan, kalu takutlah, kat tak takut apa ada kisah. Ni cerita orang takut, tahap paranoid, takut ntah apa-apa tah, takut beno anak dara dia, anak teruna dia, orang kristian dok pi kacau. Kalu takut, migrate jelah ke barat sana. Kocik-kocik anak ekau bule jadi Imman, bule tulun ko menderas budak-budak sana baca Quran.

Den, sbona eh nak nyindir orang2 yang takut sangat kalu anak dapat posting Sabah, srawak tu, sampai berebut dia nak nikahkan anak dia, tak kira jadi no 2 pun tak kisah U. Asal jangan sampe jadi orang Sabah trus…tak balik-balik truss. Ntah apa yang dia takut berfamily, berbesankan orang sana kita tak taulah ya… ka anak dia memang jeneh kaki memang cari post no 2… pengongsi pengidam payung emas…


No comments: