Tuesday, August 16, 2011

Mistik No 8

Bila anda kerja di tempat macam saya semua orang baik-baik. Orang terpilih, kalu mereka ada terbikin perkara skandal umpama yang lelakinya tetiba angau dengan anak dara yang jauh lebih muda daripadanya atau vise versa, yang lelaki akan kata saya mau lindungi dia (nak lindung hapa, awakkan dah tua, sikit hari lagi mau pencen, kasilah can orang muda rasa diri masjid pula), yang perempuan pula kata, “akukah Assayidah Khodijah”

Begitulah juga jika perkara seperti hysteria, paranoid. Manusia akan lebih memaafi dan menerima alasan yang kadang tu ada unsur-unsur mystical seperti dibawa lari bunian dan sebagainya jika perkara sedemikian berlaku dikalangan orang-orang baik macam saya. Kalu ko berkali kata, “aku ni ngalami sindrom quarter life/mid-life crisis yang biasa-biasa aje” pun ada orang yang akan marah-marah dan suruh kamu jangan percaya with such craps. Blame in on orang halus, but don’t blame yourself baby. Cakap pun srupa macam orang gila juga lagi kasi mau salah itu orang halus yang cakap gila gitu.

Saya baru lepas menjalani rawatan sakit saya, baru lepas menjalani rawatan selepas kena serangan bipolar yang sangat teruk. Ya saya dimasukkan ke-hospital selama beberapa minggu masa saya melapor diri di pejabat tempat saya berkerja sekarang ini. Bukan yang cantik ini, tapi yang lama tu, yang tumpang di SK Jasin. Kocik youh opisnya. Dek kerana doktor tersalah bagi ubat, memang keadaan saya amat teruk ketika itu. Mujur warrant peruntukan tidak turun lagi. Jadi ko nak kata aku mai opis makan gaji bute pun makan gaji butelah den eh.

Idaklah makan gaji bute pun, mana terdaya saya tolong-tolonglah juga buat kerja sikit-sikit, selebihnya kalu tak larat saya akan baring, kalau tidak saya akan baca apa-apa benda yang kedapatan di ofis. Sebab saya ini penampilannya ok, ada yang kata saya kena usik orang halus, sebab orang halus tu minat nak ajak nak buat kawan. Kalau di tempat kerja lama, ada yang kata kena buatan orang. Alahai.

Saya memang tak ambik port langsung pasal buatan orang halus ini. Saya lebih suka menjalani rawatan biasa. Lebih orang kata apa tuh, lebih pratikal sementalah kawan pak long saya yang memang ada ilmu dalam merawat sakit-sakit misteri ini kata, ubat hospital pun ok. Bahkan member kat satu pusat yang “keras” yang mana peserta selalu kena hysteria, kasi jab satu kali pun bule ok. Mana donelah, bila ada ustaz, depa pi “sembur” dengan air jampi, bila tak de, pi bawa hospital kasi Doktor, Misi plak “jampi” yang penting pesakit itu sedar dan kembali ke alam nyata.

Thus, cerita berunsur mystical yang tidak buleh lagi dibuktikan secara saintifik ini berlalu bagai membaca sebuah buku cerita dongeng yang menyasikkan, asyik gitu-gitu ajelah. Until one day saya temankan sepupu buat rawatan seri pengantin di spa yang kawan-kawan dia rekomenkan sebagai pusat rawatan Islamik. Saya agak terkejut dengan kebrutelan perawat pusat tersebut sampai saya pun tak senang duduk dibuatnya. Dia scan sepupu dan kata sepupu ini Mistik no 8 kesukaan dan pujaan pemuja-pemuja jin, iblis dan syaitan. Bla…bla…bla

Dalam kata ringkasnya lagi Mistiq no 8 ini tempat kesukaan/medium iblis, jin dan syaitan untuk berkomunikasi dengan pemuja-pemuja mereka, seperti pemuja yang suka nak menilik, meramal no ekor dan sebagainya. Keadaan sungguh menyedihkan. Kalau akulah eish tak pelah aku buek rawatan kek tompek lain ajelah.

But then you can only believe wat u want to believe. Do you want to believe such craps??? Offcouserlah tak mohkan. Depressing isn’t it. Depressinglah kalu semua ada ilmu macam perempuan tadi, nampak ko aje terus baca “a’uzubillah hi minas syaitan nirrojim” bersungguh-sungguh serupa dia nampak iblis besar. He he he…

No comments: