Tuesday, August 23, 2011

MURTAD

(sorilah kalu aku masih tak dapat TULAH seperti yang ko wish)

Sebenarnya cerita ni saya nak tulis lama dulu dah, tapi saya takut/paranoid kut-kut ada spy-mat-minah-bond kepada pensyarah saya baca dan report sama dia dan terus natijahnya saya fail. Iya saya nak ngutuk pensyarah saya…tihi hi hi…

Ok ceritanya apa lagi kalu saya terparanoid if my writing habbit akan menyusahkan saya, tentulah pasal kebengkekan saya yang mendalam. Bengkek ni memang saya, memang saya simpan lama dah. Ia berpunca dari one of my habit yang mengundang gelisah orang yang rapat sama saya. I think that the only habit yang meresahkanlah.

Apa dia habit bahaya tu…bersembang dengan mamat kristian. Mamat yang different mempunyai ideology, lifestyle yang berbeza dengan saya. Kita akuluhum kristian ajelah, sebab kita ni kalu berbeza, tak sama kristian ajelahkan kitanyakan. Saya akan membuatkan male-muslim friend resah, paranoid to the point hai macamlah kunun saya dah orang kata sewel, lepas tu jadi ikut jejak langkah Aishah Bukharilah gitu. Nanti kita crita lain kali khas pasal ini saja.

Saya memang tak de kawan kristian pun tapi saya suka jugalah baca kisah hidup pemenang-pemenang anugerah ntah apa apa tahkan, yang memang non-muslim, nama pun nama kristian, tapi saya tau mereka pun kata apa tu tuhan anak, tuhan bapak, gila ka apa…so kalu orang dok crita-crita kunun kat university ni ada budak kristian gian nak menyebar agama dia kat kami, “kawan-kawan” saya macam Voltaire, takkan buat prangai lagu tulah…He is too smart to believe tuhan itu macam kita ada anak ada isteri. So tentu kita akan agak annoyed dengan ustaz, ustaz buat cerita tak betul pasal “kawan-kawan” saya. Ala ustaz kengkawan saya tu bukan kaki greja pun. Dah lama murtad dah. Tinggal masa tu saya dengan mak-mak saya belum lahir jah, kalu dah lahir harus dia kawen sama saya dan peluk Islam. Ha ha ha… brangan tahap gabanlah tu…

And then pelajar international yang berkulit gelap tu membangkang cakap ustaz. Si gelap ni mugkin kut dia memang benar-benar ada kawan-kawan kristian yang kristian pada nama jah macam si Voltaire saya tadilah tu agaknya, so dia start pot-pet-pot-pet. Seorang lagi kawan dia yang berkulit cerah…anak arab agaknya pun menyokong, bila ustaz balas, libas hujah pak hitam. Jadi riuh rendah. Sampai saya skali masuk campur. Dan bercakap-cakap. Tapi ustaz menanglah…mana tak menangnya, dah macam kita 3 ekor budak ni dah macam kita plak missionary kristiannya yang nak mengkristiankan ustazlah pula. Jadi kita kasi ustaz menanglahkan…

Bila habis kelas, ada mamat usrah saya kira berani dia, ia berani sungguh dia ekori saya, dan panggil2 sister-sister tunggu dulu. Saya bercakap dalam hati “Aik kita dah kasi ko menang itu cukup baik eh…yang ko anta silembut ni hapa kejadahnya, Eish budak ni aku libas ko karang.” Saya jalan laju ke car-park. Si lembut masih terpanggil-pangil lagi. Tup-tup-tup slipar saya terputus tali. Saya berhenti. Sepantas kilat Allah beri idea spontan, saya berpusing, saya tanggalkan slipar, membongkok mengutip slipar saya…budak tu naik kecut. Saya buat aksi kunun-kunun mau pukul sama dia. Dengan nada garang saya bercakap “jangan ikut saya, faham!”

Saya pun meneruskan perjalanan menuju pakir, dengan berkaki ayam. Saya tak marah pun budak tu, tapi saya berlakun macam saya betul-betul mau pukul dia dengan slipar. Dan saya fikir lakunan saya menjadi sebab budak tu tak panggil-panggil saya lagi…

Mlm tu saya msg ustaz minta maaf. Ustaz kata dia tak marah, bahkan dia suka kalu student macam tu. Aktif. Tapi saya tak brani buka mulut lagi dalam kelas tu…takut ada silembut-lembut kejar saya lagi. Tobat aku tak moh lawan ustaz. Itulah cerita dia…habis.

No comments: