Saturday, May 21, 2011

Lambakan Niche

Why bomoh/pawang/healer? Because normally people write wat is close to people’s heart. I am just a plain kampung girl where my mom will send me both to a pawang and a government clinic when I got sick. Masa saya kecil I got is sakit kulit for years, sampaikan cikgu kelas, panggil saya tokak. Seriusly kudis (di kaki) yang berlubang sehingga boleh nampak tulang, atau imaginasi saya saja. Ntahlah. Bergelen ayer jampi, berbotol ubat cream gatal klinik kerajaan dah saya gunakan.

Memang saya difficult. God uji my mother with a difficult child, sampaikan dia tidak ada masa untuk dirinya sendiri. Cuba bayangkan ibu saya bernikah lagi. Mungkin tokak tersebut boleh meragut nyawa saya jika tidak dirawat dengan hati-hati. Bolehka orang mati sebab tokak? Merapik ajekan. Mungkin saya tak mati, tapi saya akan mati perasaan dan semangat untuk ke sekolah, sebab cikgulah yang panggil saya dengan nama yang teruk.

Bukan saya nak kata cikgu tu satu sen pun tak guna, tidak, tapi kerajinan mak saya mengajarkan tulis baca menyebabkan saya tidak rasa apa-apa dengan gelar buruk yang diberi sebab dalam hati cakap “aku tokak pun aku pandai, ko kena juga bagi no 1 tu kat aku sebab anak murid ko yang tak tokak tu semua tak buleh challenge aku, baca, tulis, kira” Bayangkanlah jika mak saya bernikah lagi, cukup masakah dia mengajar, mengawasi proses pembelajaran saya? Mak saya taklah pandai mana pun tapi setakat ajar matematik darab, bahagi, campur, tolak dan operasi pecahan tu memang mak expertlah.

Begitulah besarnya peranan bomoh dan pawang dalam hidup saya. Syirik? Ntahlah. Setelah kita maju dalam bidang sains dan teknologi, bomoh sudah tidak ada lagi peranan signifikan dalam hidup kita, bahkan ada amalan perbomohan yang bercanggah dengan agama. Bukan saya mau menghidupkan semula amalan-amalan khurafat, saya hanya mau mengabadikan ia dalam satu kenangan yang tidaklah mengerikan dan menakutkan yang akan menimbulkan perasaan benci dan mengheret kita kepada aktiviti menghina, memulau dan ejek mengejek sesama kita. Call it stupidity of the past, but it is part of our life yang rencam dan berwarna-warni. Tidak perlulah dimalu-malukan bila mengimbau tentang masa silam, kita yang ntah apa-apa tah..

Kalau ada yang menyeru, mau jadi muallah, neh…no memang tak mau. Mau belajar jadi bomoh? Ya ya ya itu sesuatu yang menarik juga tuh he he he….bukan blajar tapi memerhati bomoh, memang saya mau. Besides, dah terlalu ramai orang tulis pasal Muallah, nanti market jadi tepu, dah jadi klise pulak. Dan bila dah tepu, persaingan akan jadi sengit dan sangat tidak moleklah bila kesengitan itu sampai menerbitkan cakap-cakap “aku lebih Muallah dari kamu, aku lebih layak bercerita tentang itu, kamu baik diam, sediam alif yang tegak berdiri itu bla…bla..bla…bla”. Bila cakap-cakap yang sebegitu timbul, mungkin ada yang kecil hati, merajuk atau mungkin kita akan bergocoh sesama kita. Dan manusia yang saling berseteru dan memutuskan silaturahim itu amat dibenci TUHAN.

No comments: