Wednesday, April 27, 2011

Pasang Beteri kat Jantunglah

Mungkin mudah untuk kita berjaga malam mendoa celaka pecah perut ke atas mereka yang telah menginaya kita, dari meminta tuhan berikan kesedaran semoga mereka berhenti menyakiti kita dan mempermudahkan segala urusan kita di sini.

****..

Kita ini kakitangan kerajaan awam peringkat rendah, biasalah bila memasing pegawai sibuk filing cukai pendapatan akhir bulan Mei ni, kita pulak dok mencega-cega, mencongak-congak, ada bonus ka tak ujung taun ni. Saya ini jenis tak suka bagi orang harapan, dan yang penting tak suka bagi diri sendiri terharap-harap, memang saya jangkakan yang the worstlahkan.

Walau pak menteri mendabik-dabik dada kata ekonomi dah pulih, tapi orang income tax atau bahasa orang intelek LHDN, belum pula bergendang cakap cukai tahun ini lumayan, idaklah brani saya nak letak apa-apa harapan pada hujung tahun ini. Kalau pun mereka bergendang sakan, kita tau regim Najib sedang berhempas pulas untuk mengecilkan defisit fiskal. Setau saya on TV, mereka sibukkan GST. On lagi, sibukkan sukuk. Sukuk, bon, first rating investment instrument ini, kita memang tak sukalahkan. Memang bencilah. Sayalah yang benci. Orang lain suka dan sukuk, menyukuk (gali lubang, tutup lubang) ini dah jadi culture mereka itu saya tak taulah pula.

Dah menyukuk, lepas tu nak bagi bonus, itu kerja orang gilalahkan. Itu sayalah, tapi orang politik ini pemikiran mereka tak sama dengan kita. Tak kisahlah. Pendek cerita kita memang rasa Najib itu tak sebagus Mahathir. Sentiment? Ntahlah, mungkin juga. Memang saya kurang berapa suka dengan cara PM sekarang. Lebihkan Cina, lebihkan talent, lebihkan permata pintar. Apalah yang permata pintar tu boleh buat, selain buat onar bersaing, buruk memburuk, rekayasa cerita, jatuh menjatuh ajelah kerja mereka, itu yang saya nampak, yang saya lihat keluar kat dalam TV tulah. Kawan langgankan placur, pastu kawan balik edarkan video kawan dengan placur….apa baranglah pintar lagu tu? Apa program untuk yang kurang pintar memang saya kurang nampak, tak nampak terus.

Penghabisan cerita saya fikir begini. Najib tu dia muda lagi, karier politik dia mungkin buleh sepanjang Mahathir, sebab dia minat sangat dengan orang pintar, saya kena jadi pintar juga. Saya fikir lagi begini, Zeti Akhtar umur 65 tahun pun masih kerja, bahkan akan terus kerja lagi 5 tahun lagi. Maka saya mula fikir apa kerja aku mampu bikin pada umur setua itu, apa cara perlu aku buat agar kekal cergas pada usia selanjut itu. Office mate saya kata, pasang Beteri kat jantung. Ha ha ha…

No comments: