Friday, April 15, 2011

Macam itu ka gayanya?

Kadang-kadang memang terlintas dalam hati, “macam itu ke gayanya orang nak menawan Putrajaya?” Memang ada banyak lagilah “macam tu ka caranya orang nak bahagia dunia akhirat, nak mendapat redha Allah dan Nabi, nak itu, nak ni, nak macam-macamlah hai…" yang bermain di cepu minda, bila melihat glagat orang sekeliling.

Hari ini, kalau terlintas macam tu saya akan cuba untuk cepat-cepat istigfar. Ini bukan memperli, ini serius…mintak mahaplah bebanyak kalu walau tak melompat di mulut, tapi terlukis pada riak air muka “Is that how tuuu” pun minta mahap bebanyak.

Your way and my way mungkin tak sama, sehingga terkadang itu terbit nada skeptical yang ditafsirkan sebagai memperli, memperleceh atau memperkecil cara orang lain. Justeru, menguris banyak hati even hati orang yang dekat dengan saya atau hati orang yang cuba saya tawan. Saya percaya harapan kita sama, kita mau meletakkan Islam ke zaman kegemilanganya seperti dulu. Saya sedang mencuba untuk tidak mempertikaikan cara orang lain dengan harapan orang lain pun tidak akan mempertikaikan cara dan jalan yang telah saya pilih.

No comments: