Monday, February 7, 2011

Diary lip-lap-lip-lap

Walaupun dia baru berusia tiga tahun, saya dapat lihat dia memiliki IQ yang baik. Melihat kanak-kanak cerdas memang memberikan kesan emosi yang nyaman seperti melihat embun pagi yang menyenangkan, seperti melihat kuntuman bunga yang mengerna pelbagai warna. Apatahlagi kederdasan itu datang dari anak perempuan yang sangat lucu dan comel. I don’t like boys. Not because saya benci lelaki, tapi if boys ko tak boleh merapik-meraban perabih duit belikan/bikinkan accessory yang sama naik merapik-meraban berlabuci, bermanik, berjuntai sana sini baik pada baju mau pun di kepala. Oklah correction, I prefer girls sebab girls bule teman shopping manik dan labuci. Memang ada boys yang suka menjahit dan kraftangan, tapi saya tak mau dituduh merosakkan bakal2 pejuang bangsa, pemimpin Negara. Biarlah boys pergi berjemur kat padang bola atau pi main tembak-tembak, askar-askar.

Ok berbalik pasal anak 3 tahun tadi, saya percaya kalau diasuh dengan bersungguh-sungguh dia akan boleh mengenal huruf sebelum masuk tadika dan saya menjangkakan, tidak mustahil dia boleh khatam Al Quran sebelum mencapai akhil baligh. Almaklumlah anak perempuan sekarang ini cepat matang. Seawal 9 tahun pun ada yang sudah matang organ reproductive mereka.

Namun saya tidak meletakkan apa-apa ekspektasi terhadap anak ini. Ya ya ya dia sangat comel. Saya mencuit perutnya yang sedikit gendut mengajak dia mengaji pada keesokkan hari (means hari ini) bila dia dapat menyebut huruf tha dengan jayanya. Saya tak pasti dia akan datang, mungkin tak datang, yang pasti saya tak pasti saya akan setia menunggu dia setiap petang untuk diajar akan huruf demi huruf hijaiyah yang selanjutnya. Dia mesti datang punya, sayalah yang tiada kelak jika dia datang. Itu pasal saya tidak meletakkan apa-apa ekspektasi terhadap dia walau saya yakin banget dia ada potensi untuk Khatam Al Quran sebelum memasuki alam baligh.

Bersambung esok…

Oh mock exam question, ala tak payahla heh….lupakan saja sebab kini saya dalam mood labuci yang berlip-lap…almaklumlahkan orang lagi sikit hari lagi nak mendeka nihhh dah malas nak fikir pasal law-law-law ni.

No comments: