Thursday, January 6, 2011

You will never have to power to make them stay forever, so jangan happy sangat, no.

Kemasukan semula pemodal dalam pasaran kita memang mengembirakan. Saya dengar cerita index sudah mencapai paras tertinggi seperti rekod zaman gemilang Harimau baru ASEAN. Saya pun malas nak keep track for the exact figure. Pendek kata kegemilangan dulu bermula kembali. Namun orang putih kata kita patut bersifat “once bitten twice shy” dan tidak terlalu seronok sangat dengan perkembangan terbaru ini.

One thing for sure, kalau mereka berbondong-bondong menziarahi kita dan sanggup meletakkan punggung mereka pada kerusi kita, perkara pertama yang harus diingat, tentu buat masa ini ada kerusi yang sedang kesejukan ditinggal pergi. Ntahlah. Pensyarah saya kata mereka sedang sakit hati dengan Negara Cina dan mengambil keputusan untuk pulang semula ke sini.

Kenapa mereka sakit di sana? Kunun ceritanya, walau sana semua lebih baik dari sini, cekap, cepat dan murah, namun satu perangai orang China yang bikin mereka tidak boleh tahan ialah, hari ni ko jual let say teddy bear ekor kontot yang let say akan di promosikan oleh let say Mawi, oh tak nak Mawilah, saham Mawi dah jatuh..aha Anuar Zain. Sure laku punya. Esok berderet lagi teddy bear ekor kontot yang serupa akan membanjiri pasaran dengan harga yang lebih murah.

Dalam business supply barang alat ganti oil & gas, selalu orang akan tanya…ko tak takut China ka? Orang yang dah berpengalaman akan kata “no…” Kenapa no? One of the CEO yang diinterview kata, oil & gas punya barang no matter how good you are, ko tak buleh tiru. (saya baca dalam internet jerh, bukan saya pi interview mereka, no. Jgn pepandai mengandai itu dan ini, saya ini kera sumbang, anti social, manalah ada kenal orang-orang yang hebat-hebat ini)

We just hope that this time around they would stay in our market longer. It is impossible for them to stay on here forever. Sure one sooner or later akan ada market yang lebih competative emerging . Think of Africa. What will really happen if the technology is so advanced, that scientist can turn more dessert into an Oasis? Or suddenly manalah tau ada ntah apa-apa mineral di bawah tanah Africa sana yang boleh generate energy yang selama ini kita tak pernah terfikir pun. One thing for sure mamat-mamat Afrika yang ada kat MMU ni sure tak sabar mau pulang dan sudah tentu ada di antara mereka yang dah belajar entrepreneurship kat Melaka ni tak sabar nak bukak business dan memajukan Negara mereka.

Jadi sementara mamat-mamat Afrika ini belum lagi terfikir untuk menyambar pelabur yang ada macam mereka menyambar anak-anak dara kita, kenalah kita berusaha keras dan tumpukan pada apa yang tidak ada pada Negara China. Amat mustahil kita ini buleh menyamai kerajinan dan kesungguhan bangsa Cina, namun creativity dan ketulenan kita harus kita gembar-gembur dan sebar luaskan akan kehebatannya, agar kita tak rasa terkurang, atau rendah diri bila bersama dengan rakan-rakan yang memang kita akui tamadun bangsa mereka bermula lebih lama dari kita so that in the end they too feel that their tamadun bermula di sini bukan dari Tanah Besar Cina sana. We are no Zionist, as we do not have any Zion to remember. We are one Malaysia. This is our country, this is where we belong.

No comments: