Saturday, January 1, 2011

D'persimpangan DELIMA .... no more dillema please



Minggu lepas pensyarah Malaysian Studies minta one of her student bagi presentation pasal dasar Ekonomi Baru. Dia minta mamat ini ceritakan dasar-dasar saja. Mamat ini ntah lebih suka nak kondem dasar yang dia rasa a failure. GAGAL. Pada pandagan mata anak muda ini, dasar-dasar ini dibentuk untuk memuaskan hati orang Melayu/Bumiputra yang ketinggalan jauh dalam penguasaan ekonomi yang menjadi punca kepada pertumpahan darah pada 13 Mei. Dia juga cakap walaupun perhatian dan modal telah banyak dicurahkan kepada bangsa mabuk darah ini, Melayu/Bumiputera, hasilnya tidaklah begitu memberangsangkan, orang kata buek habeh boreh ajo yoooh. Dan yang bercakap ini adalah anak Melayu yang diberikan nama oleh ayah dan ibunya seperti perpendaharaan kata yang terdapat dalam kamus bahasa Arab. Melayu tapi nama dia tak bahasa Melayu. Maksud saya idaklah nama dia senduk ka, teja ka, tanjung ka, aduka ka, arjuna ka, pekan ka. Alah, nama macam-macam nama sayalah, Marjan ops.

Pada satu ketika dulu saya juga berpemikiran seperti anak muda ini. Nak kasi apa Melayu ini agar dia tak layu? Kasi duit dia layu, kasi tarbiah alamak, kita lihat dan diam-diam nilai sendirilah, tak payah nak ulas-ulaslahkan. Itu menyebabkan, pada hari ini saya fikir, mungkin itulah satu-satu cara yang terbaik yang boleh difikirkan oleh pemikir kita, dan pimikiran ini sememangnya mendapat restu langit, walau ramai yang meragui ibadah, amalan harian dan akidah ahli fikir yang memikirkan dasar-dasar tersebut. Memang saya banyak dengar cerita mulut kemulut pasal kesesatan dan kemenyempangan pemikir ini dari gaya hidup Islam. Saya juga pernah tengok foto-foto hitam putih yang menunjukkan pemikir-pemikir ini sedang main Mahjung, minum beer, main poker, mandi kat kolam renang dengan mem salleh seksi bagi membuktikan lagi sememangnya pemikir yang membentuk dasar ini semangnya tidak Islamik, fasik.

Perdana Menteri yang merupakan penyambung legasi lama, dalam ucapannya yang lalu, menyeru kita memperbaharui keyakinan kita terhadap pemikiran ahli fikir yang telah didedahkan* yang mereka ini menjalani kehidupan orang-orang fasik ini agar kita sama-sama menerus dan menambah baik asas yang telah tersedia. We ain’t no fail Nation, we just a small kids, who are experiencing the growing-up process through trial and error. True, no such thing as trial & error as Islam itu lengkap dan Muslim ada Quran dan hadis and some said Ahlul bait. However, now we are dealing with more complex situation such as plastic money, on-line transaction, which is not happening in the era of Muhammad and his daughter, Fetema.. Should we shut-down the internet and lead our life like in the Ahlul bait’s era in order to stay as pure as possible? Should we close the door for other sources of reference in Islam such as Sahabah, Qias, Ijma’?

Well, the choice is in our hands. Whatever choice we make, one day, if things don’t favour us because of our lack of knowledge, we always have syaitan to blame. Just, please don’t be angry with those who feel it is safer to embrace the opportunity that comes along with the advances in technology instead of put everything on syaitan’s shoulder on their way back HOME. Sometimes, too much blame put in Syaitan will make us untrustworthy and childish. Iyalah kalau dia tak berjaya bangkit solat subuh sebab malamnya sibuk berjaga malam mengadap Peti TV, atau sembang politik, dia salahkan syaitan, salahkan kalau orang lain merasakan yang orang sebegini lemah tapi mengerikan lagi tidak boleh dipercayai?

1 comment:

pemerhati said...

salam mardiah..penulisan yg sangat bagus! apa kata awak minta link dgn GAP..mesti byk hits! teruskan menulis..

ye lah skrg ni anak2 muda (bukan semua) ramai yg menyalahkan itu ini..bukan senang nak memimpin kan..apa tah lagi utk membangunkan bangsa kita yg dah di jajah beratus tahun..sedih kan..harap2 semua kita ni dapat membuka minda dgn lebih baik lagi..

utk rujukan sejarah bangsa kita yg teramat panjang ni boleh lawat ke mistisfiles.blogspot.com