Friday, January 14, 2011

Do I care about your past?

saya terbumb dengan satu site yang ntah misteri??? Ala ala uncle seekers paranormal tulah. Tak kisahlah, namun nak kondem apa? Saya percaya tujuan penulis itu sangat mulia. Mau jadi setinggi dan sehebat Tun Sri Lanang yang berjaya mengangkat moral Melayu yang sedang sangat lemah ketika saat kejatuhan empayar Melaka. Adakah kita hari ini dah sama macam Melaka dulu? Yang pasti moral kita rendah. Honestly saya tak tau kat university kerajaan, tapi di MMU ini memang lemah, solat pun berimamkan budak foreigner. Saya sembahyang jemaah sekali sekali aje, mungkinlah saya ini Allah yang aturkan setiap kali saya solat berjemaah, bukan Melayu berada di saf hadapan. Tak payah intip tinjaulah dengar bacaan dia aje dah tau memang anak Arablah yang jadi imam tuh… tak anak Arab anak orang Yemen, ka Palastine ka…

Lebih rendah moral kami, sebab apa tah Presiden eh, kita borong presidenlah heh, pelajar bagi kampus Melaka ialah bukan Melayu yang beragama Kristian. Namun itu tidakalah mematahkan semangat sama sekali sebab MMU ini university termahal di Malaysia, jadi memang tak ramai anak Melayu yang bijak datang belajar di sini. Yang ada tu memang budak-budak yang dah nak masuk ITM, politeknik pun dah tak lepaslah tu, baru mai sini. Mungkin keadaan di University Awam lain ceritanya. Bila anda berada dalam keadaan macam yang saya hadapi ini, watak-watak seperti Hang Tuah itu memang akan sikit bikin kita feel goodlah. Bagi saya yang tua ini, idak rasa apa-apalah sebab budak2 itu dah macam pangkat anak, kalu saya umur 16,17 dah nikah dan dapat anak. Ko ngada-ngada aku rotan jah. Aku suruh lecture aku rotan ko. Dah Lecturer pulak semua pangkat adik. Aku suruh adik-adik aku rotan ko.

Rotan imaginarylah….oklah berbalik pasal situs misteri mistus ini. Apakah kita dah teruk sangat rendah moral kita sampai kita perlukan tukang tulis yang mengangkat-angkat asal usul susur galur kita untuk menghiburkan kita? Satu saja kekhuatiran saya terhadap kecenderungan ini. Kita terlalu mengagungkan masa lampau sehingga kita terlepas masa kini dan hadapan. Orang kata, buat apa pun biar berpada. Orang tinguk kita sekarang ini bukan masa lepas kamu.

Pernah datang kepada saya seorang anak muda, ntah yang kunun kata (dia kata ka, kawan yang rekemen dia kat saya kata ka, ntah saya tak perasanlah pula) pernah menjejak kaki di Oxford sana, namun ijazah pertamanya dari university sini saja, bukan university awam pun swasta jah. Tak payahlah saya sebut apa nama universitinya, dia datang emel itu dan ini, cakap ntahla apa yang dia nak cakaplahkan, pasal darah keturunan dia pasal apa pasal yang dia nak pasal-pasalkanlahkan. Do I care about his past, his past legacy? Do I care to help him building up his ruin legacy? Besides, what is it pun yang I boleh tulun dia. Tulun bikin kuih karipap, susun-susun bunga, buat bunga hantaran sedara-mara dia nak kawen bulehlah. Lebih-lebih memang aku rak retilah beb.

No comments: