Tuesday, November 9, 2010

Pentas Sandiwara

Hari ini Zaid Ibrahim pula suruh Anwar berundur. Bagi peminat setia Anwar, memanglah mereka bersedih. Amboi ai kesian hero aku ni. Jahat, busuk betul UMNO, sampai begitu depa buat kat hero kita. Tak macam cerita Ultraman, semua-semua man, man, semua hero kalah dulu, kena debik kaw kaw dulu baru menang. Hero yang ini tentu macam itulah nanti.

Bila mengenangkan perasaan peminat Anwar saya jadi rasa macam jahat pun ada sebab tak tulis benda yang “infavour” Anwar. Tak susah saya nak berampati dengan peminat Anwar ini. Kalau ikutkan hati sebenarnya saya memang nak tulis lagi teruk-teruk pasal Anwar. Eh tak delah, tak de apa pun teruk nak tulis pasal dia pun. Namun orang tak boleh halang saya dari mempercayai yang Anwar bukan seorang Menteri Kewangan yang baik. Minta maaf cakap Anwar, eh tak sanggup nak cakap bila mengenangkan kawan saya yang memang percaya Anwar innocent, tak de calar langsung.

Saya juga rasa tak sedap, sebab saya tak boleh nak suka kalau Anwar jadi Perdana Menteri. Kita tak boleh paksa orang suka, orang tu orang ni. Tapi peminat Anwar biasa mereka ini macam perangai ada semacam pelik sikit. Mereka akan tersinggung kaw-kaw punya kalau kita said something bad about their hero. To them if don’t support my hero, then you are setan. Setan is befriending you. You have to be very-very careful with them. Don’t mention at all about Anwar, if you don’t have any thing good to say about him. No matter how good is your point, and he or she sure tak boleh bangkang sebab apa yang kamu kata itu benar, mereka akan menyerang peribadi anda pula untuk membalas rasa sakit hati mereka terhadap anda. Sapalah saya kan nak mengata Anwar, belajar pun tak habis lagi. Tak boleh terima kenyataan? Kadang itu jika terlalu menyinta, bikin kita tau mau terima akan kekurangan dan ketidak sempurnaan yang ada pada orang yang dicintai.

I don’t care wat this peminat want to think, want to feel about their herolah, if I think of myself. Or kalu kamulah eh, katalah kalu kamu jadi ketua ka, kamu kekasih ka, kamu pemimpin ka, kamu nak ka ada pengikut, pencinta, kekasih yang macam ini? Nauzubillah. Aceh, belajar belum habis lagi dah berangan nak jadi ketua. Setiap kita ini pemimpin. Paling kecil pun kita pimpin diri kita sendiri. Setiap kita pun dikashi, terutama oleh ibu dan bapa kita. Ya Allah kalu ko berikan saya pengikut atau anak buah waima seorang, janganlah ko jadikan mereka fanatic macam pengikut Anwar Ibrahim. Meraka Ya Allah sanggup bermasam muka dan bermusuhan hanya kerana kawan mereka cakap benda yang mereka rasa. Ya Allah saya syukur kerana memberikan saya seorang ibu yang skeptical terhadap saya.

Dan kalau bab-bab cinta-cinta ni pula tak bolehkah, bila kita cinta, kita sayang seseorang itu, kita sayang kesemuanya termasuk kekurangan yang ada pada dirinya. Contohlah orang yang kamu cintai itu cacat, boleh tak kamu langsung tak kisah dengan kecacatan dia? Itulah kita hanya boleh mencintai dan menyayangi yang sempurna saja. Saya suka nak cakap, kalau kita mau menyintai dan menyayangi sapalah pun, kita kena belajar untuk menerima apa-apa kekurangan yang ada padanya. Jika tidak, bukan dia saja yang terpaksa berbohong untuk menyenangkan hati kamu, kamu juga akan terpaksa hidup dalam dunia pembohongan selama-lamanya.

Dan lagi yang teruknya, kamu mengata pula yang berbeza pandangan dengan kamu. Kalu setakat bergaduh jah tak pa gak ini, sampai kata kita ini pasukan syaitan, memanglah dah tahap tinggilah darjah kepura-puraan yang dicipta bersama.

No comments: